Bevægelse i klasselokalet… med Hopspots

Af Trine Askjær-Jørgensen

Forskning viser, at aktive elever lærer bedre og mere, fordi bevægelse forbedrer indlæring betydeligt. Elever der er mere aktive udviser altså større fokus, hurtige kognitiv bearbejdning og større evne til at huske det, de har lært sammenlignet med børn, som har siddet ned hele skoledagen (Abdelbary 2017). Dette skyldes, at når kroppen holdes aktiv igennem bevægelse så øges blod- og iltgennemstrømning i hjernen, hvilket fremmer mental klarhed og har en positiv effekt på kognitiv udvikling såvel som fysisk og psykisk sundhed (Abdelbary 2017).

Flere studier viser en betydelig positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og børns kognition, og at fysisk aktivitet har en positiv indflydelse på hjernens strukturer og funktioner (Have et al. 2016). Bl.a. så forbedrer fysisk aktivitet bearbejdning af informationer og hjælper børn med at bygge fundamentet til deres sociale evner (Abdelbary 2017).

Selvom børn er nødt til at lære at arbejde stillesiddende, så er det også vigtigt, at vi forstår, at leg og bevægelse giver børn mulighed for at frigive energi og få en pause fra det stringente skolearbejde (Abdelbary 2017).

Udfordringer for nutidens lærere og skoler

En almindelig skoledag indeholder typisk meget lidt fysisk aktivitet (særligt udenfor DK), i stedet kræves det af børn, at de skal kunne sidde ned og høre efter i lang tid af gangen, noget som er tæt på umuligt for dem. Desværre bruges der hverken særlig meget tid eller energi på fysisk aktivitet i skolen (Have et al. 2016). Men den danske skolereform kræver i dag, at lærere gør bevægelse til en del af skoledagen, noget som lader til at være en tendens, der gør sig gældende over store dele af verden efterhånden. Udfordringen er bare, at lærerne ikke har den tid eller de hænder, det kræver at forberede og gøre bevægelse til en permanent del af deres undervisningsplan (Abdelbary 2017).

fun with hopspots

Der er dog en øget tendens til, at de vakse lærere laver plads til fysisk aktivitet i deres undervisning ifølge Abdelbary (2017). Og eftersom en undersøgelse fra 2011, af forskere fra Duke University, viste, at elevers evne til at koncentrere sig er en af de bedste indikatorer for succes (i Abdelbary 2017), så er det vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi kan øge elevers fokus og dermed indlæring.

hop with hopspots

Hopspots kan være en løsning på problemet

Heldigvis findes der redskaber, som lærere kan tage i brug for at aktivere børnene, mens de lærer, uden at det kræver ekstra hænder. Det er vigtigt fordi, når børn bevæger sig, så har de det sjovere, hvilket ofte resulterer i at undervisning føles mindre som arbejde og mere som leg (Abdelbary 2017). Som et interaktivt læringsmiddel designet til at engagere elever i deres undervisning gennem bevægelse, kan Hopspots være en løsning på problemet. Med brugen af lys, lyd og bevægelse er elever aktive, mens de lærer og de bruger flere sanser frem for bare at sidde ned og lytte. Spillene udfordrer på forskellige niveauer, fx motorisk, balance, koordination, hurtighed, reaktion, hukommelse, forståelse, kreativitet osv., og børn kan blive medskabere af deres eget undervisningsmateriale.

Hvad oplever lærerne?

I et tidligere blogindlæg interviewede vi nogle lærere på to danske skoler for at høre mere om deres oplevelser med Hopspots. Generelt er de og deres elever vilde med Hopspots, fordi det er sjovt og nemt at bruge. Henrik Bundgaard fra Herningsvej Skole sagde, at ”Hopspots tilgodeser netop dét med at få bevægelse ind i undervisningen og skabe en anderledes og mere alsidig undervisning, fordi jo mere varieret jo mere spændende er den jo også for børnene”, hvilket passer perfekt sammen med vores ønske om, at Hopspots skal bidrage til at gøre undervisningen mere spændende og forbedre indlæring. Læs blogindlægget her.

Artiklen kan findes her: Marwa Abdelbary. 2017. “Learning in Motion: Bring Movement Back into the Classroom” https://www.edweek.org/tm/articles/2017/08/08/learning-in-motion-bring-movement-back-to.html

Forskning om emnet: Sørensen, M. H., Nielsen, J. H., Gejl, A. K., Ernst, M. T., Fredens, K., Støckel, J. T., … Kristensen, P. L. 2016. “Rationale and design of a randomized controlled trial examining the effect of classroom-based physical activity on math achievement”. BMC Public Health, 16(1), [304]. DOI: 10.1186/s12889-016-2971-7

About the Author: Trine Askjær-Jørgensen

Med en baggrund som Cand. Mag. i Engelsk er Trine skarp på netop engelsk og hun har masser af viden om kognition, sprogindlæring osv. Hendes job hos Hopspots består af at oversætte, læse korrektur samt forfatte indhold til vores engelsk hjemmeside, Facebook o.lign.