14 dage med Lakridsmanden

af Mikkel Ramstedt

Danskundervisning på en helt ny måde: I 14 dage testede dansklærer Janne Møller Nielsen og 7 a. på Tilst Skole Hopspots nye interaktive Louis Jensen-fortælling/ danskfaglige mysteriespil ‘Lakridsmanden’.

Den kendte børnebogsforfatter Louis Jensens nye roman ‘Lakridsmanden’ er ikke bare en god historie i tekst og billeder, men et interaktivt, tredimensionelt mysterieunivers, som læserne kan rejse ind i og udforske ved hjælp af en iPad og 12 interaktive Hopspotsbrikker.

– “Tekst er ikke kun skrift,” fortæller dansklærer Janne Møller Nielsen og forklarer videre:

– “Jeg brugte ‘Lakridsmanden’ til at introducere børnene for det udvidede tekstbegreb.

”Jeg fortalte børnene, at nu skulle de ikke bare læse med øjnene, men også med ørerne og kroppen.”  

For at opklare mysteriet om den fortryllede ‘Lakridsmand’, som på skummel vis vender op og ned på livet i en ellers helt almindelig lille dansk provinsby, skal læserne på en forunderlig interaktiv opdagelsesrejse rundt i forfatteren Louis Jensens eventyrlige univers. Det forgår (selvfølgelig) på cykel, og der skal trampes godt rundt i Hopspotspedalerne, så der ikke opstår slinger undervejs. Opgaverne for læserdetektiverne er mange og forskelligartede: Der skal løses gåder, leges med sproget og undervejs læser Louis Jensen selv op og kommer med gode råd og kryptiske hints til læserne.

Eleverne i Janne Møller Nielsens 7 a. blev opdelt i 5 hold og udstyret med notesbøger, før de blev sluppet løs i Louis Jensens trolddomsramte provinsby. I alt brugte eleverne i 7 a. på Tilst Skole 14 dansklektioner over en periode på to uger. Undervejs i undervisningsforløbet snakkede eleverne fra de forskellige hold sammen og delte noter for i fællesskab at få styr på alle de mange fortælletråde og løse mysterierne.

– “Lakridsmanden blev virkelig en fælles social ting for klassen,” fortæller Janne Møller Nielsen og tilføjer: – “Nu er det jo altså ikke sådan, at man i 7. klasse ligefrem siger at man synes, det er spændende at gå i skole, men de var tydeligvis begejstrede.

‘Hold da kæft, de går op i det’, kommenterede en af mine kolleger”.  

Janne Møller Nielsen var ellers ikke på forhånd sikker på, at eleverne ville være begejstrede for de mange dunkle punkter og ubesvarede spørgsmål i Louis Jensens fortælling.

Lakridsmanden

– “Mine elever siger normalt at de hader åbne slutninger, så jeg var spændt på, om de ville æde præmissen i den her Louis Jensen roman. Men fordi børnene selv var med til aktivt at udforske romanens univers og skabe deres egne løsninger på mysteriet, så faldt det med åbne slutninger og ubesvarede spørgsmål naturligt for dem,” fortæller Janne Møller Nielsen.

Danskfagligt er Janne Møller Nielsen også positivt overrasket over kvaliteten af ‘Lakridsmanden’ som undervisningsmateriale.

“Som dansklærer var jeg nok lidt skeptisk, før vi gik i gang med Lakridsmanden, men materialet havde flere kvaliteter end jeg havde regnet med. Der er virkelig danskfagligt gods i det. Jeg blev også selv gladere for bogen, efter at have arbejdet med den sammen med børnene. Vi fik arbejdet os igennem nogle ting vi ikke normalt får gennemgået, og der var stof nok til at vi sagtens kunne have foldet det endnu mere ud,” fortæller Janne Møller Nielsen.

Efter 14 dage med Lakridsmanden kan Janne Møller Nielsen og 7 a. konkludere, at ‘Lakridsmanden’ er en ny og spændende måde at arbejde med danskfaget i skolen. En endelig løsning på gåden om lakridsmanden nåede 7 a. på Tilst skole dog ikke frem til, for børnene endte med at konstruere hele fem forskellige slutninger på den gådefulde historie.