Artikler2021-01-14T10:26:37+00:00

ARTIKLER

2706, 2018

Overrumplet over anerkendelse

Overrumplet og stolte over anerkendelse for Hopspots Af Trine Askjær-Jørgensen Her hos CxD Aps er vi utrolig stolte og overraskede over, at både virksomheden og vores interaktive læringsmiddel, Hopspots, i sidste uge blev anerkendt med hele tre priser. Derudover deltog vi også i en stor EU konference for kvinder i tech. Comenius EduMedia Segl I torsdags ved det 23. årlige Comenius EduMedia Awardshow for digitale uddannelsesmedier i Berlin, fik Hopspots tildelt et segl - i dette tilfælde i kategorien for IT-, kommunikations- og uddannelsesmedier. Det betyder specielt noget for os, at Hopspots her er blevet anerkendt for sit faglige indhold og bidrag som uddannelsesmedie. Det er et kvalitetsstempel for os, der giver endnu mere blod på tanden ift. at skabe en sjovere, sundere og mere bevægende skoledag, hvor børnene opnår højere indlæring. Med Hopspots vil vi nemlig skabe aktiv læring og hjælpe verdens børn [...]

1106, 2018

Træn arbejdshukommelse… med Hopspots

Træn arbejdshukommelse… med Hopspots Af Trine Askjær-Jørgensen Hopspots står midt i klasselokalet med de 12 farverige brikker godt spredt ud, for nu skal eleverne have aktivitet ind i undervisningen. Læreren, Tove, har sat dem i gang med Sekvens. Kasper er næste mand til at huske rækkefølgen. Han starter med den gule brik tæt ved standeren, så den turkise, som ligger helt oppe ved tavlen, lilla... og så... Kasper bliver i tvivl... var det den sorte eller den brune, der var den næste? Klassekammeraterne råber "Brun, brun! Det er brun", for at hjælpe ham, for træder han forkert, skal de starte helt forfra. Kasper træder på brun, som laver en ordentlig pruttelyd og får alle børnene til at grine. Nu må han tilføje en ny brik til rækkefølgen. Han vælger den grønne og så er det Viggas tur. Det gavner børnene at spille Sekvens, fordi de skal [...]

2905, 2018

Hopspots sætter leg til læringen i folkeskoler, på plejehjem – og i Mellemøsten

Hopspots sætter leg til læringen i folkeskoler, på plejehjem - og nu også i Mellemøsten AF: HENRIK SKOV ANHØJ HESK@ERHVERVPLUS.DK Publiceret 18. maj 2018 kl. 08:00 De 12 Hopspots lyser på skift alt efter, hvad spillet går ud på, og så gælder det bare om at hoppe løs. Instruktionerne kommer fra en højttaler i ladestationen. Foto: Axel Schütt Læs mere ved Århus Stiftstedende

2404, 2018

Release-party og test af Den Øde Ø

Release-party og test af Den Øde Ø Af Trine Askjær-Jørgensen Den 13. april holdt vi fest og fejrede, at vi er flyttet i nye lokaler og at vi lancerede et nyt spil; Den Øde Ø. Arrangementet startede om eftermiddagen, hvor vi snakkede om spillets tilblivelse, menneskerne bag, selve historien, Den Øde Ø og testen af spillet. Forud for lanceringen havde elever fra Gammelgårdskolen nemlig testet spillet med deres lærer og to lærerstuderende. På dagen stillede eleverne sig op på den lille scene og fortalte om deres oplevelse med Den Øde Ø. Spillet, Den Øde Ø, har været undervejs i ca. 2 år og startede oprindeligt ud som "HistorieHopperen", der skulle indeholde to interaktive fortællinger, nemlig Lakridsmanden af Louis Jensen og Den Øde Ø af Boris Hansen, af ca. 30 minutters varighed hver. Undervisningsministeriet gav støtte til HistorieHopperen, som endte ud i to hele spil/fortællinger uafhængige af [...]

2703, 2018

Workshop i Funder Børnehus: Musik og Bevægelse

Workshop i Funder Børnehus: Musik og Bevægelse Af Trine Askjær-Jørgensen Den 14. marts var Hopspots i Funder Børnehus, hvor vi holdt en fælles workshop for pædagoger, der er med i et såkaldt medienetværk i Silkeborg Kommune. Blogindlægget her omhandler workshoppen med fokus på de ideer, der blev genereret og eksperimenteret med, således at andre Hopspots-brugere kan drage nytte af disse eller folk, der er interesseret i at lære mere om forskellige måder at anvende Hopspots på, kan lære om netop dette. På workshoppen deltog 8 pædagoger fra 4 ”børnehuse” rundt omkring i kommunen, Aviaja, grundlægger af Hopspots, medieforskeren Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet og jeg selv. Workshoppen var en af 4, der er en del af et projekt som skal eksperimentere med kreativ brug af Hopspots i dagtilbud. Denne gang var temaet ”Musik og Bevægelse”, og vi skulle derfor eksperimentere med, hvordan Hopspots kan [...]

1502, 2018

BETT-show 2018

BETT-show 2018 Af Trine Askjær-Jørgensen I uge 4 var Hopspots igen i år afsted til BETT-show i London og vi havde en rigtig god tur. BETT står for British Educational Training and Technology-show og til messen er der rig mulighed for, at alle i undervisningssektoren kan få nye ideer og inspiration til, hvordan man kan bruge teknologi i undervisningen. I år havde vi for første gang vores helt egen stand på BETT-show - tæt ved BETT Futures-området, hvor vi stod sidste år. Her fremviste vi Hopspots til massevis af interesserede mennesker og glade børn fra den 23.-26. januar – og det nød vi i fulde drag! Der var rigtig stor interesse for produktet, som tilmed var det eneste af sin slags på messen. En af glæderne ved at komme ud og vise Hopspots frem er at få feedback fra eksisterende kunder. Vi fik bl.a. [...]

1801, 2018

Bevægelse i klasselokalet… med Hopspots

Bevægelse i klasselokalet… med Hopspots Af Trine Askjær-Jørgensen Forskning viser, at aktive elever lærer bedre og mere, fordi bevægelse forbedrer indlæring betydeligt. Elever der er mere aktive udviser altså større fokus, hurtige kognitiv bearbejdning og større evne til at huske det, de har lært sammenlignet med børn, som har siddet ned hele skoledagen (Abdelbary 2017). Dette skyldes, at når kroppen holdes aktiv igennem bevægelse så øges blod- og iltgennemstrømning i hjernen, hvilket fremmer mental klarhed og har en positiv effekt på kognitiv udvikling såvel som fysisk og psykisk sundhed (Abdelbary 2017). Flere studier viser en betydelig positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og børns kognition, og at fysisk aktivitet har en positiv indflydelse på hjernens strukturer og funktioner (Have et al. 2016). Bl.a. så forbedrer fysisk aktivitet bearbejdning af informationer og hjælper børn med at bygge fundamentet til deres sociale evner (Abdelbary 2017). Selvom børn [...]

1501, 2018

Hopspots får mange kompetencer i spil

Hopspots får mange kompetencer i spil Både på Bagterpskolen i Hjørring og Herningvej Skole i Aalborg er lærere og elever vilde med Hopspots. Vi har snakket med Anja Godtliebsen, lærer og IT-vejleder på Bagterpskolen, og Henrik Bundgaard, DUS og indskolingsleder på Herningvej Skole, om deres oplevelser med Hopspots. På Bagterpskolen har Anja lånt Hopspots hjem fire måneder i alt fordelt ud over det forgangne år. Hun har taget Hopspots særligt meget til sig i kraft af sin rolle som IT-vejleder, fordi som hun selv siger, ”så ved hun jo, hvad der er godt” og derfor er hun ude i god tid for at få Hopspots lånt hjem til skolen. Hendes plan er at alle klasserne skal prøve det og derudover, så har hun også instrueret andre lærere i, hvordan Hopspots bruges. På Bagterpskolen har alle fra 0. og op til 6. klasse prøvet Hopspots og [...]

1412, 2017

14 dage med Lakridsmanden

14 dage med Lakridsmanden af Mikkel Ramstedt Danskundervisning på en helt ny måde: I 14 dage testede dansklærer Janne Møller Nielsen og 7 a. på Tilst Skole Hopspots nye interaktive Louis Jensen-fortælling/ danskfaglige mysteriespil 'Lakridsmanden'. Den kendte børnebogsforfatter Louis Jensens nye roman 'Lakridsmanden' er ikke bare en god historie i tekst og billeder, men et interaktivt, tredimensionelt mysterieunivers, som læserne kan rejse ind i og udforske ved hjælp af en iPad og 12 interaktive Hopspotsbrikker. - "Tekst er ikke kun skrift," fortæller dansklærer Janne Møller Nielsen og forklarer videre: - "Jeg brugte 'Lakridsmanden' til at introducere børnene for det udvidede tekstbegreb. ”Jeg fortalte børnene, at nu skulle de ikke bare læse med øjnene, men også med ørerne og kroppen."   For at opklare mysteriet om den fortryllede 'Lakridsmand', som på skummel vis vender op og ned [...]

Go to Top