Bevægelse i klasselokalet: Elever hopper sig gennem danskundervisningen med Louis Jensen
Af Trine Askjær-Jørgensen – Kommunikation
6.y på Vestermarkskolen i Odder har hoppet sig gennem to ugers danskundervisning. De har nemlig spillet det interaktive Hopspots-spil “Lakridsmanden”, hvor eleverne har lært med både øjne, ører og krop. “Det faglige hænger bedre ved, når man får lov at komme op at stå og gøre noget andet”, fortæller dansklærer Sisse Jensinius.
Lakridsmanden er en ny type interaktiv fortælling, hvor læseren er detektiv og aktivt medskabende i fortællingen med hjerne og krop på samme tid. Spillet spilles på Hopspots, der består af 12 trådløse brikker, forbundet til en app på iPad og en højtalerstander.
Eleverne i 6.y på Vestermarkskolen i Odder ved Aarhus har spillet Lakridsmanden i dansktimerne i to uger. To uger, der blev afrundet med, at de selv lavede slutninger til den interaktive fortælling.
“Vi kan samarbejde og have det sjovt, MENS vi lærer noget,”fortæller en af eleverne om forløbet. Resten af klassen udtrykker også tydeligt deres engagement og motivation.
”De ville bare gerne spille videre med Hopspots og Lakridsmanden,” fortæller dansklærer Sisse Jensinius.
Se den korte video om forløbet med Lakridsmanden på Vestermarkskolen her!
Læs mere om spillet ved at klikke på billedet ovenfor. Der følger os en lærervejledning med.
Danskfagligt spil og bog for 4.-9.klasserne
Lakridsmanden er både en bog af den populære forfatter, Louis Jensen, og et danskfagligt, interaktivt spil udviklet til Hopspots. Bogen og spillet henvender sig, med sit sprog, kompleksitet og dybde samt skærpede krav til børnenes samarbejdsevner og forståelse, til 4.-9. klassetrin og gør det muligt at lave danskundervisning på en helt ny måde – i kombination med bevægelse.
Lakridsmanden er en historie set fra hovedpersonen, drengens, perspektiv. Han bor i en lille provinsby, hvor der sker noget virkelig mystisk! Drengen finder seks magiske lykkeposer hos byens lokale slikmutter. Inde i hver er poserne er et lakridsstykke. Sort, sødt og sejt. Nogen har form af en arm, et ben, et hoved. Kan stykkerne samles til et menneske af lakrids? Et monster? Hvem finder stykkerne? Går det godt? Går det bare helt skævt og ender ulykkeligt?
Drengen og hans ven Peter bliver hvirvlet ind i historien, som rummer en sortklædt kvinde, skolens seje dreng, Jørgen, en gul skolebus og meget mere.
Detektiver i dansktimen
Lakridsmanden er meget mere end et spil. Eleverne drages ind i fortællingen og kan ”handle” i fortællingens rum, et rum som bliver fysisk og konkret, når eleverne som detektiver skal opklare mysteriet om Lakridsmanden i den lille provinsby.
Via Louis Jensens fortælledele og opgaver, de løser i spillet, bliver eleverne en del af og skaber deres egen historie, når de konstant fungerer som læsere, afkodere og medskabende producenter af tekstens betydning. Dét er stimulerende og kreativ leg med fokus på samarbejde og fælles beslutningstagning.
6.y i Odder levede sig virkelig ind i og blev opslugte af Lakridsmanden: ”Historien var mega god, og så var vi jo detektiver, og det var ret sjovt,” fortæller en af eleverne.
6.y og deres dansklærer, Sisse, startede med i fællesskab at lytte til Louis Jensens intro til spillet. Derefter delte Sisse eleverne op i grupper på 5-6, som arbejdede med papiropgaverne til Lakridsmanden inde i klassen og på skift sendte én gruppe til Hopspots, som stod i lokalet ved siden af.
Se hele indslaget fra Odder her, med bl.a. opfinderen af Hopspots, Aviaja Borup Lynggaard og dansklærer i 6.x, Sisse Jensinius.
Afvekslende danskopgaver og ejerskab til eleverne
Ved Hopspots skulle eleverne vælge et notat at undersøge og samarbejde om at cykle hen til det sted i byen, notatet førte dem til, vha. Hopspots-brikkerne og kortet på iPaden. Når de kom frem, lyttede de til Louis Jensen, der fortalte om stedet, og så løste de en danskfaglig opgave på Hopspots-brikkerne. Når notatet var gennemført, skulle eleverne overlevere nye informationer, de havde fået til resten af klassen, så alle tilsammen kunne gennemføre spillet.
Da alle 10 notater var undersøgt og opgaverne løst, skulle eleverne så finde på deres egen slutning til historien, og her manglede bestemt ikke indlevelse. Da vi besøger dem ved forløbets afslutning, er det tydeligt, at mysteriet om Lakridsmanden og den nye måde at lave danskundervisning har sat sine spor.
“Det bedste ved Hopspots er, at man lærer noget og har det vildt sjovt samtidig med, at man er aktiv,” fortæller en af eleverne fra 6.y
“Det bedste er atvære sammen med sine venner og samarbejde,”fortæller en anden mens en tredje elev udtrykker det sådan her:
”Jeg synes, det bedste er, at vi i stedet for at sidde og kigge ned i en bog, skulle være aktive på de der brikker”.
Dansklærer: “Det faglige hænger bedre ved, når eleverne er aktive”
Sisse Jensinius er dansklærer i 6.y på Vestermarkskolen. Hun har været glad for at være en del af forløbet, hvor klassen har spillet Lakridsmanden.
“Det med at have bevægelse inde i undervisning, er en god idé i alle fag, og eleverne vil rigtig gerne være aktive. Det faglige hænger bedre ved. Dels det, at man har et break i sin undervisning, og dels det, at man får lov at komme op at stå og gøre noget andet og komme tilbage. Det er der mange, der har nemmere ved at være i, end at skulle sidde meget stille i lang tid,”siger Sisse Jensinius.
FAKTA: Danskfagligt spil med tilhørende læringsmateriale
- Lakridsmanden er støttet af Undervisningsministeriets udviklingspulje til interaktive læringsmidler.
- Spillet er udviklet i en tværfaglig gruppe med bl.a. GameCraft, Future Classroom Lab, forfattere og illustratorer.
- Lektor Lise Dissing Møller har som konsulent på projektet sikret det didaktiske potentiale i spillet.
- Lærervejledningen til Lakridsmanden peger på en lang række 21st century skills, som man kan arbejde med. Det er bl.a. videnskonstruktion, kollaboration, kompetent kommunikation, problemløsning og innovation.
- Eleverne træffer valg på baggrund af en analyse af information, som gives i forskellige sammenhænge undervejs. De arbejder altså med at finde, fortolke og sammenfatte information i flere modaliteter som dermed kritisk undersøges.
- Af danskfaglige læringsmål er det bl.a. læsning, fortolkning, kommunikation og fremstilling, der opnås igennem arbejdet med Lakridsmanden.