Faglighed, trivsel og bevægelse er topprioritet lige nu

 

”Vi vil gerne booste trivslen og sætte fokus på dette efter den lange nedlukning. Derfor går vi nu i gang med Hopspots på flere årgange, og håber at dette også kan hjælpe med at få implementeret mere bevægelse i undervisningen” – Skoleleder, Aarhus.

Under Corona-nedlukningen har både fagligheden og trivslen ude i landets folkeskoler taget et ordentligt dyk, fordi børnene har siddet hjemme bag en computerskærm og modtaget undervisning, langt væk fra deres kammerater og fælleskab.

Det kan mærkes nu, og derfor er Regeringen som bekendt også kommet på banen med en række indsatser som skal styrke fagligheden og trivslen i landets grundskoler frem mod sommeren 2021.

Nu gælder det altså om at sætte ind de næste par måneder, så eleverne kan komme tilbage på rette spor og er klar til at give den gas til efteråret, hvor de forhåbentlig vender tilbage til mere normal skolegang og hverdag. Det er nu vi skal benytte os af unikke muligheder for virkelig at løfte på disse to meget vigtige områder.

Lakridsmanden

Vi kan samarbejde og have det sjovt, MENS vi lærer noget”

Elev i 6.y

“Det bedste ved Hopspots er, at man lærer noget og har det vildt sjovt samtidig med, at man er aktiv”

Elev i 6.y

Sådan styrker Hopspots faglighed og trivsel

Det interaktive læringsmiddel Hopspots kan bruges helt fra 0.-9. klasse og i alle grundfag. Det er designet til at motivere eleverne til at lære igennem leg og bevægelse.

Glæden og den fysisk aktive tilgang er meget central for de yngste elever. Med de 12 interaktive brikker, som er forbundet med iPad’en og en højtaler kan man spille en række forskellige læringsspil – nogle ligger allerede klar til at spille og andre har man mulighed for også selv at programmere/skabe indhold i. Her er der fx vendespil, hvor indskolingen kan finde par der passer sammen med dyr og dyrelyde eller indtale deres egne par med fx 10’er venner eller bogstavrim. De kan også bruge Hopspots til sjove og aktive brain breaks, hvor man i to hold skal fange rødt og grønt lys på brikkerne. Det holder der hurtigst fanger alle lys har vundet.

Fagfagligheden og fællesskabet er centralt, når mellemtrinnet arbejder med Hopspots og går i dybden danskfagligt med den interaktive fortælling Lakridsmanden. Det er både en bog af den populære forfatter, Louis Jensen, og et danskfagligt, interaktivt spil udviklet til Hopspots. Bogen og spillet henvender sig med sit sprog, kompleksitet og skærpede krav til børnenes samarbejdsevner og forståelse til 4.-7. klassetrin og gør det muligt at lave danskundervisning på en helt ny måde – i kombination med bevægelse. Da 6.y på Vestermarkskolen i Odder havde prøvet forløbet sagde lærer og elever følgende:

Da 6.y på Vestermarkskolen i Odder havde prøvet forløbet sagde lærer og elever følgende:

Det faglige hænger bedre ved, når man får lov at komme op at stå og gøre noget andet”

Sisse Jensinius, Dansklærer i 6.y

Det med at have bevægelse inde i undervisning, er en god idé i alle fag, og eleverne vil rigtig gerne være aktive. Det faglige hænger bedre ved. Dels det, at man har et break i sin undervisning, og dels det, at man får lov at komme op at stå og gøre noget andet og komme tilbage. Det er der mange, der har nemmere ved at være i, end at skulle sidde meget stille i lang tid”

Sisse Jensinius, Dansklærer i 6.y

Interaktive fortællinger og programmering

Udover Lakridsmanden, som giver højt fagligt indhold til ca 18 timers danskundervisning, så indeholder Hopspots app’en også den interaktive fortælling Den Øde Ø. Et spil som også henvender sig til mellemtrinnet, men i høj grad også til udskolingen, hvor hele spillet fx kan spilles på engelsk eller bruges i samfundsfagsundervisningen. Her skal eleverne nemlig i fælleskab løse en række etiske og moralske dilemmaer, når de kæmper for at overleve på en øde ø, hvor de i løbet af 36 scenarier præsenteres for alverdens udfordringer – hvis altså de overlever så langt i spillet.

Fællesskabet og programmering med et formål er meget vigtig for udskoling, når de arbejder med Hopspots. De har flere muligheder: de kan fx også arbejde i sprogfagene og træne tysk, engelsk og fransk, og med vores seneste tilføjelse til Hopspots, kaldet Code:kit, er det også muligt at programmere sine helt egne spil til de fysiske brikker vha. micro:bit og Scratch. På den måde kan udskolingen fx programmere spil til de andre årgange og de yngre elever kan arbejde med let programmering eller teknologiforståelse i mere bred forstand.

“Vi manglede alternativer til sjove midler, som både er lærerige og underholdende samtidigt – og det er Hopspots. Så er det jo bare en bonus, at Hopspots skaber bevægelse”.

Hopspots kunde

Slå tre fluer med ét smæk!

Udover at fagligheden og trivslen har taget et dyk under nedlukningen, så viser undersøgelser også, at hver 4. elev har taget på, så hvad bedre end at styrke fagligheden, mens man bevæger sig og har det sjovt?

Med Hopspots slår man simpelthen hele tre fluer med ét smæk, fordi eleverne får både fagfaglig læring, motivation/læringslyst og bevægelse på én gang – dét er da en effektiv måde at øge den generelle trivsel på, og så er Hopspots tilmed Corona-venligt, fordi man bruger fødderne til at spille med.