Hopspots får mange kompetencer i spil
Både på Bagterpskolen i Hjørring og Herningvej Skole i Aalborg er lærere og elever vilde med Hopspots. Vi har snakket med Anja Godtliebsen, lærer og IT-vejleder på Bagterpskolen, og Henrik Bundgaard, DUS og indskolingsleder på Herningvej Skole, om deres oplevelser med Hopspots.
På Bagterpskolen har Anja lånt Hopspots hjem fire måneder i alt fordelt ud over det forgangne år. Hun har taget Hopspots særligt meget til sig i kraft af sin rolle som IT-vejleder, fordi som hun selv siger, ”så ved hun jo, hvad der er godt” og derfor er hun ude i god tid for at få Hopspots lånt hjem til skolen. Hendes plan er at alle klasserne skal prøve det og derudover, så har hun også instrueret andre lærere i, hvordan Hopspots bruges. På Bagterpskolen har alle fra 0. og op til 6. klasse prøvet Hopspots og Anja siger, ”de er alle sammen lige ivrige efter at komme i gang med det og selv de store synes også, at Jagten og Mix’n’Match er sjove”.
Intentionen med skolereformen er netop, at eleverne skal have læring og bevægelse på én gang, men det kan godt være svært at få forberedt, siger Anja og dér er det ifølge hende særlig dejligt at kunne bruge Hopspots, fordi ”det er noget af det børnene synes er rigtig sjovt og hvis de så ovenikøbet får noget læring med, så er det bare rigtig godt”. Anja har rigtig gode erfaringer med at bruge Hopspots til en hel klasse, op til 28 børn, fordi som hun siger, så ”handler det jo bare om at få brikkerne lagt langt nok fra hinanden – det kan børnene sagtens klare – og så gør vi det sådan, at man skal trykke på brikkerne med numsen, næste gang med albuen, så hovedet osv. – det synes de altid er sjovt!”
Intentionen med skolereformen er netop, at eleverne skal have læring og bevægelse på én gang, men det kan godt være svært at få forberedt, siger Anja og dér er det ifølge hende særlig dejligt at kunne bruge Hopspots, fordi ”det er noget af det børnene synes er rigtig sjovt og hvis de så ovenikøbet får noget læring med, så er det bare rigtig godt”. Anja har rigtig gode erfaringer med at bruge Hopspots til en hel klasse, op til 28 børn, fordi som hun siger, så ”handler det jo bare om at få brikkerne lagt langt nok fra hinanden – det kan børnene sagtens klare – og så gør vi det sådan, at man skal trykke på brikkerne med numsen, næste gang med albuen, så hovedet osv. – det synes de altid er sjovt!”
Også på Herningvej Skole i Aalborg har de gode erfaringer med at bruge Hopspots, som de har haft i et år. Henrik fortæller, at der er en del tokulturelle børn, som får undervisning i dansk som andetsprog og her er Hopspots god fx bruger de Mix’n’Match til at parre danske ord med arabiske. Derudover nævner Henrik også, at børnene selv spørger efter Hopspots og at det særligt er Jagten, de er begejstrede for, fordi der kan de virkelig få lov at være aktive, men han slutter af med at sige, at de generelt er glade for alle Hopspots spillene.
Lærerne på Herningvej Skole booker selv Hopspots igennem et system, de har oprettet til det, så Hopspots bliver ifølge Henrik brugt 5-6 gange i ugen, noget som vi selvfølgelig er rigtig glade for at høre. Det skyldes ifølge Henrik, at app’en er nem at bruge, så når lærere og pædagoger har fundet ud af, hvordan Hopspots fungerer, så klarer de egentlig resten selv og går bare i gang med at bruge det. Han siger, at ”Hopspots tilgodeser netop dét med at få bevægelse ind i undervisningen og skabe en anderledes og mere alsidig undervisning, fordi jo mere varieret jo mere spændende er den jo også for børnene”, hvilket passer perfekt sammen med vores ønske om, at Hopspots skal bidrage til at gøre undervisningen mere spændende og gøre indlæring lettere og sjovere ved at trække på flere sanser.